torstai 18. tammikuuta 2018

Pallolaalennuksesta aikaa jo yli12 vuotta

Pallolaajennuksen jälkeen on kulunut aikaa kaksitoista vuotta, Sen jälkeen oli kyllä toivoton olotila. En luottanut siihen, että elämä vois jatkua näinkin kauan. Olen vielä hengissä. Käyn kerran vuodessa sydänultrassa ja peruskokeissa. Muutoksia tulee vähitellen, mutta olen mukavasti pärjännyt ilman ambulanssia. Eteisvärinä on jätetty päälle ja käyn kontrollissa säännöllisesti. Olen aika hyvin saanut inr pysymään raja-arvossa 2-3. Toisinaan tulee väkisinkin heittoja.

 Olen käyttänyt ruoan laitossa olivi-rypsiöljyä.Kerran satuin paistamaan perunoita vähän reilummassa rasvassa parina päivänä peräkkäin ja edessä oli inr-seuranta. Se vaikutti inr-n laskuun. Löysin netistä syyn öljyn suuresta k-vitamiinimäärästä. Nyt olen vaihtanut paistamiset auringonkukkaöljyyn. Kahvileipätaikinaan voin käyttää sitä olivi-rypsiöljyä. Pullaa ei tule syötyä niin reilusti.

Tulin justiin lenkiltä .Pyrin menemään ulos päivittäin. Pari kertaa viikossa liikun n. 2 km ja toisinaan vähemmän. Liikkeelle lähtemisen ei aina tunnu mieluiselta, mutta kun lähtee, niin kyllä siellä piristyy. Yritän muistaa venytellä jalkoja lenkin jälkeen. Välillä tuntuu tarpeelliselta pysähtyä hetkeksi. Silloin pyörittelen käsiä. Lenkin jälkeen olo tuntuu mukavalta.Olen kantanut nitropurkkia mukanani nämät 12 vuotta kaiken varalta. En ole niitä tarvinnut, kuin alussa pallolaajennuksen jälkeen. Jotakin piti ottaa moneen huonoon oloon. Huonoja tuntemuksia riitti pitkään. Verenpaine heitteli laidasta laitaan ja eteisvärinä kiusasi pahasti.Viimein nekin oireet saatiin rauhoitettua, mutta oli niitä enemmän, kuin tarpeeksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti